mandag den 17. november 2014

DIY - Hæklet juletræsophæng

Dette juletræsophæng er lavet ud fra min hæklet juletræsranke.

I går forærede jeg disse to juletræer væk, og modtageren blev meget glad.




Materialer

Garn: Jeg har brugt almindeligt bomuldsgarn, men andre garntyper kan også bruges.

Hæklenål str. 3 eller den størrelse, der passer til det valgte garn. 

Træperle til toppen (Mine er købt hos Panduro Hobby)

Postgarn til ophæng


Forkortelser

fm = fastmaske
lm = luftmaske

Juletræet

1. 2 lm
2. 2 fm i 2. lm fra nålen, 1 lm (vendemaske)
3. 1 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
4. 2 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
5. 3 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
6. 4 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
7. 5 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
8. 6 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
9. 7 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
10. 8 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
11. 9 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
12. 10 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
13. 11 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
14. 12 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm
15. 13 fm, 2 fm i sidste fm, 1 lm


Bryd ikke garnet.

Nu er du klar til at hækle en fm-kant rundt om træet. Fortsæt op langs siden. Hækl 3 fm i toppen og fortsæt ned langs den anden side. Hækl 2 fm i den sidste maske på siden og bryd garnet. Hæft enden.




Stamme

Find midten af træet og hækl 4 fm og 1 lm. Vend arbejdet og hækl igen 4 fm. Bryd garnet og hæft ender.




Hank

Jeg har brugt groft postgarn til hank. Jeg delte snoren, så denne blev lidt tyndere. Kon snoren igennem toppen af træet og sæt træperlen på som vist på billedet. Bind knude yderst. 



Opskriften må bruges til privatbrug, og det færdige produkt må gerne sælges med henvisning til mig som designer. Opskriften må ikke sælges, gengives andre steder eller oversættes til et andet sprog uden min tilladelse.



13 kommentarer:

  1. Hvor er de flotte!
    Vil du måske hækle et sæt og sælge til mig?
    / Susanne

    SvarSlet
  2. Jammen de er da også vildt fine, især med den lille træperle foroven.

    SvarSlet
  3. Hvor er de fine! God idé at lave dem i hvid - de vil lyse op i vinduer og på juletræet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have! De kan nemlig både bruges i vinduet og på juletræet :-)

      Slet
  4. Rigtig søde små juletræer - både hørsnoren og træperlen er perfekt match til det sarte hvide garn. Så fine :0)

    SvarSlet

Jeg elsker mine læseres kommentarer, så læg gerne en, hvis du har noget på hjerte.